Friday, May 15

En resa för att träffa Henne (del 2)

Ett papper, en flaska, ett glas eller en slarvig rökare dyker direkt upp i mitt minne. En vårdslös handling kan kosta så mycket. Jorden ger oss allt men vad lämnar vi till Henne i stället? Vi måsta uppskatta den underbara natur och de underverk som vi ser varje dag. Jag går tyst över naturens svarta grav, låter jorden vila och ber att de växer upp igen. Efter en stund är jag tillbaka och springer uppför en backe. Jag ser en bergstopp och en stig som slingrar sig runt berget. Ska jag springa runt på stigen eller rakt upp in i skogen? Nej, man får inte gå in i skogen, jag kommer ihåg min kusins förbud. Berget är fullt av gruvor ("mines" på engelska) från krigen. På toppen fanns det stans sista försvarsanläggning. Gruvorna hjälpte till att skydda stan och vinna krig. Låt berget sova, tänker jag och fortsätter på stigen runt berget. Ensamma hus sover där nere mitt på bergs sluttningen täckt med tät skog. Jag springer runt berget och hälsar alla där nere. Jag ser dem men de ser inte mig. Jag vill skrika "Hallå!" så högt jag kan men ändrar mig. En liten källa lockar mig bort från husen. Vattnet ser så fräscht och friskt ut. Jag närmar mig källan med båda handflator.Jag kupar händerna och fyller dem upp med iskallt vatten och dricker allt till sista droppen. Jag känner hur vattnet går ner i magen och kyler hela kroppen. En handfull vatten två gånger på huvudet och halsen. Jag känner mig pigg igen och redo att besegra även det största berget. Jag lyfter upp mit huvud och sätter på mig min mössa och ser att bergs topparna blir mer och mer upplysta. Jag måsta skynda mig!

No comments:

Post a Comment