Tuesday, January 27

En resa för att träffa Henne (del 1)


Tyst runt omkring.. Mild och varm bris.. Känns som om du kan smaka luften. Långsamt smyger en sophämtare in – en åsna med tunga säckar på ryggen, den första hårdarbetande den dagen. Han ser inte mig, som om jag är inte var där, en främling som intehör hemma där.

Jag sätter på min pulsklocka. 36 gånger per minut visar på att jag fortfarande sover. Jag tar på mig en mössa och knyter skosnörena. Det är dags att springa. Men strax innan jag börjar min tur, fylls hela staden av ljud från en moske – ”Alach akbar, Alach akbar,…”. Det är så främmande och skrämmande för mig. Känns som om någon tappade mig så att jag hamnade i fel film. Nu är det verkligen dags att springa.

Första stegen är så magiska. De gungar dig in i en annan värld - en värld full av naturens underverk och livsglädje. Du beaktar de minsta detaljerna och det gör dig glad. Jag är helt och hållet i detta sagoland och efter först uppstigning stiger även min puls. Jag tittar, på samma sätt som en slotts vakt i ett slott , vars ruiner ligger bakom mig, nere i staden - så stilla och tonlöst. De där väggarna bakom mig kunde berätta många berättelser... Men inte just nu, ett berg väntar på mig! Jag tittar ner en gång till och skyndas mig iväg.

Nästa uppförsbacke leder mig in i en skog. Den här är annorlunda än de som jag brukar springa i. Så orörlig, torr men skön på sitt eget sätt. Några gånger försvinner min stig men jag vet att jag är på rätt väg så länge jag springer upp åt. Det blir varmare för varje steg. "Hon kommer!" - tänker jag högt och snabbar på lite. Nära toppen av de backen luktar det lite konstigt. Efter en stund står jag som förstelnad mitt i ett djävulskt svart område...

1 comment: